Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Ätten Anka

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer8 Share

Ätten Anka
Släktporträtt.jpg
Carl Barks: Lavender and Old Lace, 1973.

Originalnamn

The Duck family

Första framträdande

Karl Magnus Anka i kortfilmen Den kloka lilla hönan från 1934

Skapare

Walt Disney

Tidigaste kända medlem

Jungman Carlo Anka (1530-1564)

Nuvarande överhuvud

Farmor Anka

Ursprung

Brittiska öarna

Betydande medlemmar

Jungman Carlo Anka (1530-1564), Elias Anka (1850-?), Elvira Augusta Anka (1855-), Unkas Anka (?), Doris Lukas (?), Kvacke Anka (1875-?), Hortensia Anka (1876-?), Karl Magnus Anka (1920-), Dumbella Anka (1920-), Snorke Anka (1920-), Knase Anka (1920-)

Besläktade med:

Släkten Knös sedan 1870-talet Klanen von Anka sedan 1920-talet

Ätten Anka (i original the Duck family) är den dominerande släktlinjen i Kalle Ankas släktträd.

Dess äldste kände medlem är Jungman Carlo Anka (ca. 1530-1564), som var sjöman på styrman Malkolm Ankas skepp, vilket innebär att ätten Anka redan då hade förbindelser med klanen von Anka. Jungman Carlo Anka är född på de brittiska öarna, men någon av hans ättlingar har emigrerat till Amerika, för nästa kända medlem av ätten Anka är jordbrukaren Elias Anka (f. ca. 1850), bosatt i jordbrukarsamhället Ankeborg.

Elias gifte sig med Elvira Augusta Knös, sondotter till Cornelius Knös, Ankeborgs grundare. Hon och hennes ätt ägde uppenbarligen all mark runt Ankeborg tills början av 1900-talet. Elias "Farfar" och Elvira "Farmor" Anka fick tre barn, den temperamentsfulle Kvacke Anka, den lyckosamma Doris Anka samt sonen Unkas Anka. Unkas Anka kom senare att bli far till Snorke och Knase Anka, och Doris skulle komma att bli mor till Alexander Lukas.

Den som dock kom att klättra högst på samhällsstegen kan sägas vara Kvacke Anka, som gifte sig med miljardären Joakim von Ankas syster Hortensia von Anka (den enda som var mer temperamentsfull än han). De fick tvillingarna Karl Magnus "Kalle" Anka och Dumbella "Della" Anka. Kalle ärvde sina föräldrars temperament. Hans syster gifte sig med en bror till Kalles fästmö Kajsa Anka, och de fick trillingarna Knatte, Fnatte och Tjatte Anka, de yngsta på släktträdet.

Medlemmar av ätten AnkaRedigera

Tidigmodern tid ca 1500-1789Redigera

Modern tid 1789-Redigera

Slumpartad wiki