Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Bror Kanin

592sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Bror Kanin (i original Brer Rabbit), även känd som Pelle Kanin på svenska är en folkkär saga, ursprungligen hämtad från den afrikanska muntliga traditionen, senare överförd till afro-amerikansk tradition, som i Disneys tappning har blivit film i den delvis animerade Song of the South och därav avknoppade serier[1].

Serien kretsar kring den klipske Bror Kanin och hans två antagonister, den sluge Bror Räv och den starke men småkorkade Bror Björn. (I svenska barnböcker har trion även kallats Rulle Räv, Bruno Björn och Kalle Kanin.) Bror Kanin har ibland en flickvän som heter Molly. En dagspressversion publicerades 1945-1972, då serien huserade på söndagssidan Silly Symphonies.

Bror Kanin bor i skogen i närheten av Stora Stygga Vargen, Lilla Vargen och Bror Björn. Han har medverkat i en del av Lilla Vargen-serierna. Oftast interagerar han inte med Stora Stygga Vargen och Lilla Vargen, utan jagas av Bror Björn och Bror Räv i skilda Bror Kanin-serier. Han debuterade 1946 i filmen Sången om södern.

Bror Kanin på svenskaRedigera

Serietidningsavsnitt av Bror Kanin har publicerats i Kalle Anka & C:o och andra disneytidningar åtskilliga gånger under årens lopp.

Dagspressversionen publicerades 1950–70 i Dagens Nyheter under rubriken "Onkel Remus berättar om Pelle Kanin". (Berättaren Onkel Remus är en annan känd gestalt från sagor i den afro-amerikanska berättarkulturen.) Serien var en av de första fyrfärgsserierna i DN, började gå som söndagssida 1950, gick snart över till lördagar och försvann först 1970. Här kallades figuren för Pelle Kanin i titeln, men för Bror Kanin i serierutorna.

Bror Kanin på andra språkRedigera

Belgisk franska: Frère Lapin

Brasiliansk portugisiska: Coelho Quincas

Colombiansk spanska: Rabito

Estniska: Jänku-onu

Finska: Veli Kani

Franska: Bibi Lapin

Indonesiska: Bung Kelinci

Italienska: Fratel Coniglietto

Kanadensisk franska: Jean Lapin

Lettiska: Brālitis Trusītis

Nederländska: Broer Konijn

Norska: Langøre

Polska: Królik Spryciula

Ryska: Братец Кролик (Bratets Krolik)

Samiska: Guhkesbeallji

Spanska: Hermano Conejo

ReferenserRedigera

  1. Song of the south (1946) i regi av Harve Foster (live-regi) och Wilfred Jackson (tecknade avsnitt). Svensk premiär den 1948-02-23 på Spegeln, Stockholm

Slumpartad wiki