Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Cornelius Knös

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer8 Share

Denna sida handlar om Cornelius Knös. För sidan om hans släkt, se Släkten Knös.

Cornelius Knös
Knös.png
Kön Man
Originalnamn Cornelius Coot
Första framträdande Serien Ståtliga statyer från mars 1952
Skapare Carl Barks
Född[?] 1790
Död[?] 1880 (90 år)
Adress Fort Drakeborg / Fort Ankeborg (1818-)
Yrke Jägare
Partner Okänd, möjligen en indianska[1][2]
Betydande släktingar Cyprianus Knös (son)
Elvira Augusta Anka (sondotter)
Kurre Knös (sonson)
Cornelius Knös.gif

Statyn över Cornelius Knös.

Cornelius Knös (i original Cornelius Coot, i Kalle Ankas Pocket ofta stavat Cornelius Knöös), troligtvis född vid slutet av 1700-talet, det är osäkert var, död 1880 i Ankeborg, är Ankeborgs grundare och dök upp för första gången (som namn och staty) i mars 1952 i serien Ståtliga statyer skapad av Carl Barks. Detta år anlände han även till Sverige i Kalle Anka & C:o nr 10 1952, men då kallades han Josef Ankelius. En staty föreställande honom med majskolvar i sina framsträckta händer står i Ankeborg.

Cornelius skapade även namnet Gröngölingarna, som var namnet på hans armé, men namnet skulle bli mer känt när hans son Cyprianus använde det för sin scoutkår.

SläktRedigera

Man vet inte vad Cornelius Knös föräldrar hette eller ifall han hade några syskon. Det har dock påståtts att han är av nederländskt ursprung. Man vet att han hade en son som hette Cyprianus Knös, som grundade scoutkåren Gröngölingarna och var far till Elvira Augusta Anka. Kalle Anka är Cornelius ättling, då Cornelius är hans farmors farfar.

YrkeRedigera

Cornelius Knös var jägare enligt de amerikanska originalserierna, men i svensk översättning har han av någon orsak påståtts vara nybyggare.

Grundläggande av AnkeborgRedigera

Omkring år 1818 befann sig Cornelius på den brittiska befästningen fort Drakeborg i handelsärenden, tills han fick överta den under en spansk belägring, medan resten av försvararna flydde. Han lyckades dock på egen hand besegra spanjorerna med hjälp av ett fenomen som de aldrig hört talas om, nämligen popcorn. Nu var Cornelius fort Drakeborgs ende herre, och kunde därför grunda sin egen bosättning år 1819. En kort tid efter belägringen undertecknade den brittiske kungen Georg III ett dokument som gjorde fort Ankeborg till en självständig ort, en självständighetsförklaring som dock med tiden glömdes bort, då Ankeborg förblev en del av delstaten Calisota. Ett antal år efter dessa händelser gav Cornelius sin bosättning namnet Ankeborg.

EftermäleRedigera

Cornelius Knös är en legendarisk person i Ankeborg, känd av alla och dyrkad av många. Han står som staty i Ankeborg, en staty som är ytterligare ett utmärkande drag i Ankeborgs stadsbild. Denna har dykt upp i många tecknade serier genom åren, men förutom i dessa har den även framkommit i TV-serien Duck Tales.

Cornelius Knös.jpg

De spanska trupperna attackeras av något de inte väntat sig...

Cornelius Knös på andra språkRedigera

Danska: Kornelius Blisand

Engelska: Cornelius Coot

Finska: Julle Ankanpää

Franska: Cornelius Ecoutum

Grekiska: Κορνήλιος Κουτ

Isländska: Korneliús Blesönd

Italienska: Cornelius Coot

Lettiska: Gagis Beragis

Nederländska: Cornelis Prul

Norska: Kornelius Kvakk

Polska: Korneliusz Kwaczak

Portugisiska: Cornélio Patus

Ryska: Корнелиус Кут

Spanska: Cornelius Coot / Cornelio Palomino

Tjeckiska: Kornelius Klokot

Tyska: Emil Erasmus Erpel

ReferenserRedigera

  1. http://swashbucklingpress.webs.com/jwguidebook.htm (15.11.2014)
  2. http://www.papersera.net/cgi-bin/storico/YaBB.cgi?num=1234969386/15

Slumpartad wiki