Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

De tre små grisarna

603sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer3 Share

De tre små grisarna (i original the Three Little Pigs) består av bröderna Bror Duktig[2], Bror Hurtig och Bror Lustig (i original Practical Pig, Fifer Pig och Fiddler Pig).

Bror Duktig är den smartare ledaren i gruppen. Bror Hurtig och Bror Lustig är fegare, framför allt Bror Lustig[källa behövs]. Stora Stygga Vargen är ute efter dem varje dag, men Bror Duktig räddar ofta grisarna från att bli uppätna i sista stund. Stora Stygga Vargens son, Lilla Vargen, är deras bästa kompis.

FilmversionenRedigera

Tre små grisar är den svenska titeln på Disneys banbrytande kortfilm "Three Little Pigs" (1933)[3]. Filmen var i sin tur baserad på en klassisk folksaga. Denna film kom att få tre uppföljare[4], och så småningom en spinoff i form av den tecknade serien om Stora Stygga Vargen/Lilla Vargen.

Ursprungligen kallades grisarna "Den första lilla grisen", "Den andra lilla grisen" och "Den tredje lilla grisen" efter folksagan, men så småningom så fick de de namn vi känner i dag. Bror Hurtig, Bror Lustig och Bror Duktig, antagligen i analogi med Bror Björn och Bror Räv. (Även Stora Stygga Vargen kallas "Bror Varg" av de andra medlemmarna i banditklubben ibland.).

SerieversionenRedigera

"Tre små grisar" förekom i dagspressversionen av Silly Symphonies under 1930-talet, och därefter i en dagsstrippserie av Frank Reilly och Floyd Gottfredson, publicerad som 1963 års "Walt Disney's Christmas Special".

I serietidningarna har de tre grisarna emellertid mest figurerat som bifigurer i Disneys serie "Lilla Vargen".

KlädselRedigera

Bror Duktig bär blå hängselbyxor och en blå keps, medan de två andra bär tröjor, stora rosetter och varsin huvudbonad. Det är inte etablerat vilken av de två som heter Bror Hurtig och vilken som heter Bror Lustig på svenska, trots att man vet vilken som heter Fifer Pig och vilken Fiddler Pig på engelska.

Tre små grisar Silly Symphonies.jpg

De tre små grisarna i debutfilmen från 1933.

Trivia Redigera

  • Bror duktig är på svenska synonymt med besserwisser. Ofta en ofta osympatisk och överlägsen allvetare. Det är oklart om uttrycket kom före eller efter översättningen i Kalle Anka & C:o.
  • Bror duktig spelar piano, medan Bror Hurtig och Bror Lustig spelar flöjt och fiol.

ReferenserRedigera

  1. Tre små grisarna på Seriewikin (27.2.2014)
  2. I Sverige även kallad "Den praktiske grisen", "Den tredje lilla grisen", "Lilla duktiga gris", "Praktiske gris", etc. Till skillnad från i USA där namnen är ganska fastslagna ("Fifer Pig", =ung "Flöjtgrisen" och "Fiddler Pig" =ung. "Fiolgrisen") på grund av vilket instrument de spelar så har dessa två grisar alternerat sina namn på svenska så man i dag inte kan säga vilken av dem som har vilket svenskt namn.
  3. En del av filmserien Silly Symphonies
  4. "The Big Bad Wolf" (1934), "The Three Little Wolves" (1936) och "The Practical Pig" (1939)

Slumpartad wiki