Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

De tre små grisarna

592sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

De tre små grisarna (i original the Three Little Pigs) består av bröderna Bror Duktig (i original Practical Pig), Bror Hurtig och Bror Lustig (i original Fifer Pig och Fiddler Pig).

Bror Duktig är den smartare ledaren i gruppen. Bror Hurtig och Bror Lustig är fegare, framför allt Bror Lustig[källa behövs]. Stora Stygga Vargen är ute efter dem varje dag, men Bror Duktig räddar ofta grisarna från att bli uppätna i sista stund. Stora Stygga Vargens son, Lilla Vargen, är deras bästa kompis.

KlädselRedigera

Bror Duktig bär blå hängselbyxor och en blå keps, medan de två andra bär tröjor, stora rosetter och varsin huvudbonad. Det är inte etablerat vilken av de två som heter Bror Hurtig och vilken som heter Bror Lustig på svenska, trots att man vet vilken som heter Fifer Pig och vilken Fiddler Pig på engelska.

Tre små grisar Silly Symphonies.jpg

De tre små grisarna i debutfilmen från 1933.

Trivia Redigera

  • Bror duktig är på svenska synonymt med besserwisser. Ofta en ofta osympatisk och överlägsen allvetare. Det är oklart om uttrycket kom före eller efter översättningen i Kalle Anka & C:o.
  • Bror duktig spelar piano, medan Bror Hurtig och Bror Lustig spelar flöjt och fiol.

ReferenserRedigera

  1. http://seriewikin.serieframjandet.se/index.php/Tre_sm%C3%A5_grisar (27.2.2014)

Slumpartad wiki