Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Dunhilde O'Rapp

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer5 Share

Dunhilde von Anka
Dunhilde O'Rapp.jpg
Kön Kvinna
Originalnamn Downy O'Drake
Första framträdande Serien Den siste av klanen von Anka från 1992
Skapare Don Rosa
Född[?] 1840
Död[?] 1897
Adress Irland (uppväxt)
Glasgow, Skottland (till 1880)
von Anka-borgen, Dystringe dal, Skottland (1880-1897)
Yrke Hemmafru
Partner Gift med Fergus von Anka

Dunhilde von Anka, f. O'Rapp (i original Downy McDuck, née O'Drake) var Joakim von Ankas mamma. Hon var gift med Fergus von Anka och de hade också döttrarna Matilda och Hortensia von Anka. Om hennes bakgrund är inte mycket känt, men det är bekräftat att hon är av irländsk bakgrund. Det är inte heller känt hur och när hon och Fergus von Anka träffades eller gifte sig. Det är inte känt vilket yrke hon hade eller om hon ens hade ett yrke utanför hemmet. Man vet dock att hon var hemmafru.

Det var Don Rosa som skapade Dunhilde, enbart för att han behövde en mamma till Joakim när han gjorde Farbror Joakims liv och Kalle Ankas släktträd.

Det är inte känt hur Dunhilde avled. Hon drabbades av sjukdom och avled år 1897, strax innan sonen Joakim i Klondike, lyckades på allvar i sin jakt på ekonomiskt välstånd. Då Joakim fick dödsbudet, befann han sig i en allvarlig knipa, och dödsbudet framfördes som ett hån mot honom. Det kan ha varit det som gav Joakim von Anka de ilskans krafter som orsakade en väldig kalabalik i Dawson City den dagen.

GalleriRedigera

Slumpartad wiki