Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

En gran att minnas

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

En gran att minnas
EnGrAtMi.jpeg
Originaltitel Fir-Tree Fracas
Titelkaraktär Kalle Anka
Utgiven 15 december 1987
Manus Don Rosa
Teckningar Don Rosa
Sidantal 4

En gran att minnas (i original Fir-Tree Fracas) är en 4-sidig Don Rosa-serie från 1987 med Kalle Anka i huvudrollen.

HandlingRedigera

Kalle kommer hem efter att ha letat upp den finaste granen i hela Svartskogen, han har nämligen bestämt sig för att familjen Anka skall ha Ankeborgs bästa julgran. Kalle ger sig strax av igen efter att ha satt granen i julgransfoten. Han åker för att hämta en specialbeställning hos glasblåseriet, 300 handmålade julgranskulor med alla möjliga motiv. Han tar hem lådorna med kulor för att klä granen. Väl hemma står Oppfinnar-Jocke och väntar med en specialtillverkad julgransbelysning.
EnGrAtMi1.jpeg

Julgranen före missödet...

Därefter skall granen kläs. Först hänger Kalle och Knattarna upp kulorna och belysningen, sedan kopplar Kalle kabeln till julgransbelysningen till elstolpen på husets baksida, och så är granen klar. Då kommer gästerna. Kalle går och öppnar dörren medan Knattarna får vänta vid julgranen.

Då plötsligt kör en lastbil förbi utanför huset och råkar komma åt kabeln till julgransbelysningen så hela granen börjar snurra, och allt pynt hamnar på bakgården. Kvar står bara stammen.

TriviaRedigera

D.U.C.K.-facitRedigera

DUCK-facit EnGrAtMi.jpeg

D.U.C.K.-dedikationen

Seriens D.U.C.K.-dedikation finns i julgranens barr i ruta 2 på sida 1.

Slumpartad wiki