Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Enslingen i von Anka-palatset

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Enslingen i von Anka-palatset
EIVAP.jpg
Originaltitel The Recluse Of McDuck Manor
Titelkaraktär Farbror Joakim
Utgiven 30 maj, 1994
Manus Don Rosa
Teckningar Don Rosa
Sidantal 16st

 Enslingen i von Anka-palatset[1] är den tolfte och sista delen i Don Rosas magnum epos, Farbror Joakims liv. Serien utgavs för första gången den 30 maj 1994.

HandlingRedigera

 Det är juldagen 1947, Joakim von Anka har tillbringat de 5 senaste åren som en, i praktiken, enstöring, efter att ha gått i pension från det offentlga livet, och efter 17 år utan den minsta kontakt med släkt eller familj. Han har lagt ner sina företag och bor i en storslagen men dyster villa, som knappast passar hans sparsamma smak. Nu, på juldagen 1947 bjuder han in Kalle och Knattarna till en middag i palatset. Men efter att Kalle tyckt att Joakims saker och tavlor bara var förfalskningar och gammalt skräp, och dessutom hävdar att Joakim måste ha ärvt alla sina rikedomar och att alla pengar gick åt att köpa villan, så beger de sig till den övergivna, ödsliga bingen.
Han är bara ett skört skal av den ankan han brukade vara, tills Björnligan tar sig in i bingen och försöker sno pengarna, och Knatte, Fnatte och Tjatte inspirerar honom att påbörja ett nytt äventyr!

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/story.php?c=D+93488

Slumpartad wiki