Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Fergus von Anka

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentar1 Share

Fergus von Anka
Fergus.jpg
Kön Man
Originalnamn Fergus McDuck
Första framträdande Serien En krona för ditt öde från 1995
Skapare Don Rosa
Född[?] 1835
Död[?] 1902 (67 år)
Adress Glasgow, Skottland (1835-1880)
von Anka-borgen, Dystringe dal, Skottland (1880-1902)
Yrke Fabriksarbetare
Partner Gift med Dunhilde von Anka
Betydande släktingar Enligt Don Rosa: Joakim von Anka (son), Matilda von Anka och Hortensia Anka (döttrar), Angus och Jakob von Anka (bröder), Titus von Anka (far), Molly von Anka (mor), Jonas von Anka (farbror), Havbard von Anka (farfars farfar), resten av klanen von Anka
Enligt andra: Slöfus McFjäs (son)

Fergus "Scotty" von Anka (i original Fergus McDuck) är mest bekant som Joakim von Ankas far. Han skapades för Don Rosas serie En krona för ditt öde, men den serien publicerades först senare, så den första gången allmänheten såg Fergus var i Rosas Den siste av klanen von Anka 1992.

Fergus framställs som en godhjärtad och sparsam skotsk man. Han var den första mentorn för Joakim under hans ungdom då han tjänade sin förmögenhet.

På den svenska versionen av släktträdet anges det att hans smeknamn är "Scotty", men ingen har någonsin kallat honom det. I det amerikanska originalet har han ett liknande smeknamn, som Carl Barks gav honom, "Old Scotty", vilket heller inte har använts.

BiografiRedigera

Fergus föddes år 1835 i Glasgow, Skottland som den andre sonen till Titus och Molly von Anka. Vid något skede träffade han den irländska flickan Dunhilde O'Rapp och de gifte sig sedermera. De fick tre barn; Joakim (f. 1867), Matilda (f. 1871) och Hortensia (f. 1876). Vid något tillfälle tog Fergus ett jobb på en fabrik i Glasgow.

500px-Youngscr.jpg

Fergus berömmer en tioårig Joakim för att han tjänat sin första krona.

År 1877 fyllde sonen Joakim tio år, och Fergus ville uppmuntra honom att tjäna egna pengar, eftersom de sista resterna av klanen von Anka var utfattiga. Fergus mål var att sonen skulle återupprätta familjens välstånd. Han snickrade ihop en skoputsarlåda i födelsedagspresent åt sin son, och därefter blev Joakim motiverad att tjäna mer pengar genom hårt arbete. Detta ledde slutligen till att han återställde klanens forna glans och hans familj kunde flytta till sina gamla ägor, von Anka-borgen i Dystringe dal.

Inte mycket är känt om Fergus liv efter det. Vi vet att han blev änkling 1897 och att han sedan började forska om en skatt gömd i borgen, en skatt som i Don Rosas serie Brev hemifrån eller Den gamla borgens nya hemlighet avslöjades vara tempelherrarnas skatt. Han fick dock aldrig tillgång till skatten, eftersom den sista nyckeln i jakten på ledtrådar fanns på Haiti.

Fergus von Anka avled i sömnen år 1902, natten innan hans barn flyttade från Skottland. Han hämtades till von Anka-tribunalen[källa behövs] av sin redan avlidna hustru Dunhilde och anfadern sir Kvack McAnka. Han är den senaste som begravts på Von Ankas gravgård.

I Duck TalesRedigera

Fergus i Ducktales.jpg

McPapa, Joakims far i Duck Tales.

Joakims far syntes även i TV-serien Duck Tales, i avsnittet Once Upon a Dime från 1987, då under namnet McPapa. Detta var fem år innan Don Rosa skapade Fergus, så denna karaktär är helt och hållet påhittad av skaparna av Duck Tales. Utseendemässigt liknar de varandra lite men är två separata karaktärer.

Tumblr mx3mivLVyU1qcf65wo1 500.jpg

En ung Joakim von Anka diskuterar med sin far.

Fergus von Anka på andra språkRedigera

Danska: Frederik von And

Engelska: Fergus McDuck

Finska: Fergus McAnkka

Franska: Fergus McPicsou

Grekiska: Φέργκους Μακ Ντακ

Italienska: Fergus de' Paperoni

Nederländska: Fergus McDuck

Norska: Fergus McDuck

Polska: Fergus McKwacz

Portugisiska: Fergus MacPatinhas

Tyska: Dietbert Duck [1]

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/character.php?c=Fergus+McDuck (20.11.2013).

Slumpartad wiki