Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Gilbert

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Gilbert Långben
Öööa.jpg

Originalnamn

Gilbert Goof

Första framträdande

Serien Långben möter underbarnet Gilbert från 1954[1]

Skapare

Bill Wright

Född

Okänt

Adress

Ankeborg (Mouseton i original)

Yrke

Skolelev

Partner

Ingen

Betydande släktingar

Jan Långben

Gilbert Långben (i original Gilbert Goof) är Jan Långbens supersmarta brorson. Trots att han är i samma ålder som Teddi och Freddi är han ibland till och med smartare än Oppfinnar-Jocke. Han går klädd i amerikansk studentmössa (en studentmössa som brukar symbolisera en examinerad student från high school eller universitet), röd tröja, blå kortbyxor och gul fluga. Orsaken till att han, som är ett barn och bevisligen går på Teddis och Freddis klass, har studentmössa är totalt oklar, men han kanske tycker om den stilen.

Första framträdandeRedigera

Sitt första framträdande hade Gilbert i maj 1954, i det nordamerikanska häftet Goofy ONE-SHOT nr 562.

SläktingarRedigera

Gilberts så gott som enda bekanta släkting är Jan Långben, som är Gilberts farbror. Gilbert är superintelligent i rak motsats till Långben, och en gång roade han sig med en bok om fiskar, medan Långben själv fiskade. Sedan kommenterade Gilbert Långben om att det var fel fiskar han drog upp hela tiden.

Till Gilberts andra släktingar hör de tämligen okända släktingarna till Långben, mest utmärkande Indiana Jöns och Långbens faster Mittbena.

BK BlåbärRedigera

Gilbert är med i en fotbollsklubb som kallas BK Blåbär. Till de andra medlemmarna hör Musse Piggs nevöer Teddi och Freddi.

Till en början var Gilbert skeptisk mot fotboll, men när han insåg att det var mycket strategi och tänkande bakom det intresserade han sig genast för det (en gång har han till och med blivit galen av att ha föreställt sig fotbollsplanen precis som ett schackbräde).

Stål-GilbertRedigera

Stål-Gilbert.png

Gilbert som Stål-Gilbert

Ibland äter Gilbert ståljordnötter från sin farbrors buskar. Då blir han Stål-Gilbert, med superkrafter och långkalsonger, precis som Långben när han förvandlas till Stål-Långben.

Gilbert på andra språkRedigera

Danska: Gilbert

Engelska: Gilbert

Finska: Pikku-Pelle

Franska: Gilbert

Italienska: Gilberto

Nederländska: Kareltje

Norska: Ferdinand

Portugisiska: Gilberto

Spanska: Gilberto

Tyska: Alfons

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/story.php?c=W+OS++562-02

Slumpartad wiki