Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Havbard von Anka

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer7 Share

Havbard von Anka
Havbard von Anka.jpg

Originalnamn

Captain Hugh "Seafoam" McDuck

Första framträdande

Serien Farbror Joakim måste betala en gammal skuld från 1953

Skapare

Carl Barks

Född

1710

Död

1776 (66 år)

Adress

Glasgow, Skottland (seglade dock mycket på de sju haven)

Yrke

Kapten på skeppet Guldgåsen

Partner

Okänt

Betydande släktingar

Joakim von Anka (sonsons sonsons son) (medlem av klanen von Anka)

Ancest21.jpg

Havbard ser Guldgåsen sjunker med guldtänderna i handen.

Kapten Havbard von Anka (i original Captain Hugh "Seafoam" McDuck) är Joakim von Ankas farfars farfars far. Han skapades av Carl Barks i serien Farbror Joakim måste betala en gammal skuld år 1953.

HvA i Ducktales.jpg

Havbard i Duck Tales.

BiografiRedigera

Havbard von Anka föddes omkring år 1710 i Glasgow i Skottland, 35 år efter att hans klan jagats bort från sin egendom von Anka-borgen i Dystringe dal i de skotska högländerna, av den så kallade hunden år 1675. Havbard växte av allt att döma upp i Skottland, och slog sig på sjöfart, som kapten på handelsfregatten Guldgåsen, som bedrev handel i synnnerhet mellan Nordamerika och Västindien.

År 1753 undertecknade Havbard von Anka ett handelskontrakt med Sten Knipeslug Krävenberg. Kontraktet gick ut på att Havbard von Anka skulle leverera en kista med pepparrot till Jamaica. Men Krävenberg saboterade Havbards skepp Guldgåsen och det förliste. Krävenberg ansåg att Havbard brutit kontraktet och krävde honom på allt han ägde. Havbard von Anka tvingades fly med sin silverfickur i fickan och sina guldtänder i munnen. von Anka-klanens förmögenhet hade gått förlorad, och för resten av sitt liv levde Havbard och hans klan i fattigdom. Havbard dog år 1776, troligen stupade han i det amerikanska frihetskriget mellan Storbritannien och det nybildade USA.

Klanen von Anka kom att leva i fattigdom efter Havbards förlust år 1753. Det enda de hade av värde var Havbard von Ankas klocka och guldtänder, föremål de rent juridiskt inte hade rätt att inneha. År 1884 sålde Havbards sonsons sonsons son Joakim von Anka guldtänderna för 100 dollar, för att få råd med koppargrävarutrustning. En ny era randades därmed för klanen von Anka.

I Farbror Joakim måste betala en gammal skuld besökte Sten Knipeslug Krävenbergs ättling Sten Krävenberg Joakim von Anka och stämde honom på grund av att han hade sålt guldtänderna som hans klan inte haft rätten till.. 

I Duck TalesRedigera

Havbard har även gjort ett gästspel i Duck Tales-avsnittet Down and Out in Duckburg där han liksom i serierna vägrar ge ifrån sig sin ägodel efter att ha blivit lurad. Avsnittet är baserat på serien Farbror Joakim måste betala en gammal skuld, men en hel del är rekonstruerat, bl.a. är Havbards utseende totalt omgjort.

I den svenska versionen heter Havbard Sjöormen von Anka.

Havbard von Anka på andra språkRedigera

Ö.jpg

Inte direkt Havbard i center, bild av Kari Korhonen.

Danska: Havskum von And

Engelska: Captain Hugh "Seafoam" McDuck

Finska: Julius "Vaahtopää" MacAnkka

Franska: Kenneth McPicsou

Grekiska: Κάπταιν Φουρτούνας Μακ Ντακ

Holländska: Dorus Duck

Italienska: Hugh "Schiumatore" de' Paperoni

Norska: Kaptein Skrue

Polska: Zgryzik McKwacz

Portugisiska: Capitão Mac Patinhas

Spanska (Chile): Foca McPato

Spanska (Spanien): Marino McPato

Tyska: Käpt'n David Fürchtegott Duck

Slumpartad wiki