Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

I näbbdjurets drömspår

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

I näbbdjurets drömspår
I näbbdjurets drömspår.jpg
Originaltitel The Dreamtime Duck Of The Never Never
Titelkaraktär Joakim von Anka
Utgiven 1993
Manus Don Rosa
Teckningar Don Rosa
Sidantal 15

I näbbdjurets drömspår, är kapitel 7 i Don Rosas seriesvit Farbror Joakims liv.

Handling Redigera

Serien utspelar sig 1896, då Joakim von Anka reser till Kalgoorlie, Australien för att fortsätta sökandet efter rikedomar. I början av serien räddar han schamanen Jabiru Kapirgi från en rånare, och de tar sällskap till Kapirgis mål, Bindagbindags drömgrotta. Väl framme utför de en cermoni för att grottan med drömtidsskildringar ska öppna sig. De tar sig ner med ett rep, och läser sedan skrifterna som är målade på väggarna.

Plötsligt hissas repet upp, rånaren är tillbaka och kräver att de skickar upp den heliga opalen som finns där nere, för att de ska få tillbaks repet. Joakim och Jabiru har inget annat val än att göra som han säger. De får tillbaks repet, men har ingen större nytta av det då det bara kastas ner i grottan. Repet kan inte greppa i något eftersom att de är mitt ute i öknen, men Joakim lyckas imitera emuernas lockrop och kastar repet kring en emu som kommit nära och hivar sig upp. Sedan tar han upp jakten på tjuven för att ta tillbaks opalen, frågan är bara, ska han ta den själv eller lämna tillbaks i grottan?

Referenser Redigera

http://coa.inducks.org/story.php?c=D%2092314&=&viewimagechar=1#charportraits

Slumpartad wiki