Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Jakob von Anka

596sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentar1 Share

Jakob von Anka (i original Jake McDuck) var en av Joakim von Ankas två farbröder. Han skapades i Carl Barks serie Jul i Pengalösa från 1952, och var då endast med på ett fotografi i bakgrunden av serien. Efter det har han bara varit med i enstaka släktträd och Farbror Joakims liv-serier[2].

BiografiRedigera

Jakob von Anka förekommer i tre kapitel av Don Rosas serieepos Farbror Joakims liv: Den siste av klanen von Anka, von Anka-borgens godsherre och I näbbdjurets drömspår. I Den siste av klanen von Anka bor han tillsammans med sin bror Fergus von Ankas familj, inklusive den unge Joakim, i ett fattigt hem i Glasgow. I von Anka-borgens godsherre har familjen flyttat till von Anka-borgen i Dystringe dal, men Jakob försvinner snabbt ur serien eftersom han för familjens kvinnor till stan i säkerhet från striden. I I näbbdjurets drömspår ser man bara snabbt hur Jakob och Fergus sitter i von Anka-borgen och diskuterar Joakims framgångar. Nästa gång man ser von Anka-borgen är i En miljardär i högländerna, och då ser man inga spår av Jakob, vilket innebär att han antagligen gått bort.

Jul i PengalösaRedigera

I serien Jul i Pengalösa söker Kalle Anka upp ett fotografi på Joakims farbror Jakob och klär ut sig till honom för att kunna tigga pengar av Joakim. Joakim avslöjar snabbt Kalles bedrägeri. I serien verkar det som om Joakim vid första anblicken skulle tro att det verkligen är Jakob som har kommit till Ankeborg och drar sig till minnes hur Jakob brukade låta honom gunga på sitt knä när han var liten. Det är dock osannolikt att Joakim verkligen trodde att det var Jakob, eftersom han varit död i runt 50 år och Joakim varit hemma i Skottland flera gånger sedan dess, varav Jakob inte har synts till och så skulle han vara över 100 år.

Jakob von Anka på andra språkRedigera

Danska: Jakob von And

Engelska: Jake McDuck

Finska: Jake McAnkka

Franska: Jack McPicsou

Grekiska: Ιάκωβος Μακ Ντακ

Italienska: Jake de' Paperoni

Nederländska: Jaap McDuck

Norska: Jacob McDuck

Polska: Nerwus McKwacz

Portugisiska: Nicolau Patusco

Tjeckiska: Jacub McKváč

Tyska: Jakob Duck

ReferenserRedigera

  1. Se skanningen på Duckhunt (16.12.2014)
  2. Jakob von Anka på Inducks

Slumpartad wiki