Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Jultomten

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Jultomten
Papa Noël.jpg
Kön Man
Originalnamn Santa Claus
Första framträdande Disney: Filmen Santa's Workshop från 1932

Musse Piggs universum: Teckningen Merry Christmas från 1933
Första serie: Sn'appy Xmas från 1935

Skapare Legender och folktro
Adress TomteverkstadenNordpolen
Yrke Jultomte
Partner Tomtemor
Betydande släktingar Julmorbror (morbror)[1]

Jultomten (i original Santa Claus) är en vitskäggig, rödklädd gammal godhjärtad man som delar ut julklappar i Kalle Ankas och Musse Piggs universum, på samma sätt som den mytomspunna figuren som sägs dela ut klappar till barn i verkligheten. Han har synts till i hittills 290 publikationer, varav 127 har publicerats i Sverige.[2] Jultomtens första serie med koppling till Kalle Ankas och Musse Piggs universum var ensidesserien Sn'appy Xmas med Teddi och Freddi, Musse och Mimmi, skapad av Wilfred Haughton 1935.

Jultomten brukar oftast vara en utklädd person, men vid flera tillfällen har både Kalle, Knattarna och Musse mött honom på riktigt.

LegendenRedigera

Jultomten i Kalle Ankas och Musse Piggs universum är starkt baserad på den sentida amerikanska uppfattningen om Jultomten. Han bor i sin julklappsverkstadNordpolen. Där tillverkar hans tomtenissar julklappar åt alla världens barn. Själv för han en lista över alla barn i världen och rangordnar dem efter hur snälla eller stygga de är. Sedan går han igenom deras önskelistor och ser till att de får de presenter de förtjänar. De styggare barnen får inte lika mycket av det de vill ha, och enligt viss tradition får de t.o.m. inget mer än kol. På natten mellan 24 och 25 december flyger Jultomten från hus till hus med sin släde som dras av hans flygande renar. Sedan klättrar han ned genom skorstenen och placerar julklapparna i strumpor som barnen har hängt ovanför den öppna spisen.

Brevet till JultomtenRedigera

Jultomten Barks.jpeg

Jultomten tecknad av Carl Barks

En av de mest kända serierna med Jultomten är serien Brevet till Jultomten som Carl Barks gjorde år 1949. I serien har Knattarna skrivit ett brev till Jultomten och berättat att de önskar sig en grävskopa. Kalle har dock glömt att posta brevet, så han bestämmer sig för att själv klä ut sig till Jultomten och köpa en stor grävskopa åt Knattarna. Farbror Joakim råkar ha fått samma idé, och så blir det en strid mellan Kalle och Joakim när deras grävskopor möts på en trång gata. I slutet av serien dyker den riktige Jultomten upp och har med sig en leksaksgrävskopa, vilket är precis vad Knattarna önskade sig, medan Kalle och Joakim hade trott att de ville ha en riktig grävskopa.

Jultomten på andra språkRedigera

Danska: Julemanden

Engelska: Santa Claus

Finska: Joulupukki

Franska: Père Noël

Grekiska: Αγιος Βασίλης

Italienska: Babbo Natale

Nederländska: Kerstman

Norska: Julenissen

Polska: Święty Mikołaj

Portugisiska (Brasilien): Papai Noel

Portugisiska (Portugal): Pai Natal

Ryska: Санта-Клаус

Serbiska: Деда Мраз

Tjeckiska: Santa Claus

Tyska: Weihnachtsmann

ReferenserRedigera

  1. I TL 2717-1
  2. http://coa.inducks.org/character.php?c=Santa%20Claus&view=3

Slumpartad wiki