Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Kalle Anka som skådespelare

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Orphans benefit intro pic.jpg
Mickey Mouse - Orphans Benefit - 193409:12

Mickey Mouse - Orphans Benefit - 1934

Benefit1934.jpg

Kalle Anka som skådespelare eller De föräldralösas kväll (i original Orphan's Benefit) är en kortfilm från 11 augusti 1934, mest känd för att Kalle Anka gör sitt andra framträdande här. År 1941 gjordes filmen om i färg och med vissa moderniserade utseenden. Den versionen heter De föräldralösas kväll eller Musse Pigg på varieté.

HandlingRedigera

Filmen utspelar sig på teatern där Musse Pigg, Kalle Anka och deras vänner ordnar underhållning för föräldralösa barn. Uppträdandet börjar med att Musse och Kalle kommer in på scenen. Kalle får börja. Efter ett tag börjar publiken göra Kalle irriterad genom att skratta och till slut får han ett utbrott. En käpp dyker upp och drar Kalle bort från scenen för att inte skapa bråk.

Senare kommer ett framträdande med Långben, Klarabella Ko och Klasse Häst. Till en början går det bra men det leder till att Klarabella blir arg på Långben och slår honom med en hammare för att han missade att fånga henne när hon kastades av Klasse.

När deras framträdande är slut dyker Kalle upp igen. När han försöker göra något roligt kastar en i publiken en glass på honom och han blir då återigen irriterad på deras beteende och skrattande. Kalle vill slåss men då får han flera slag tillbaka av olika sorters boxningshandskar. Käppen kommer tillbaka återigen och drar ut kalle innan han blir helt galen av ilska.

Senare är det dags för Musse att spela piano bakom Klara Kluck som gör sitt första framträdande i denna film. Efter sången bugar Musse och Klara dubbelt, innan Kalle dyker upp bakom dem. Ilskan har spridit sig i hela kroppen och det ser ut som att allt Kalle vill ge nu är hämnd. Publiken använder då ballonger, tegelstenar, vaser och en stor låda med ägg för att träffa Kalle med. De skickar alltihop med ballonger (vilket får föremålen att flyga) och när dem smälls landar allt på Kalle. Alla i publiken skrattar och kortfilmen slutar med en sur och uppgiven Kalle.

Slumpartad wiki