Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Kalle Ankas Pocket

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer9 Share

KAP 1.jpeg

Det första numret av Kalle Ankas Pocket

Kalle Ankas Pocket är en pocketbok som utkommer med 13 nummer per år och normalt har 256 sidor, det finns också dubbelnummer som har 512 sidor. Serierna som den består av är främst producerade i Italien, men även brasilianska och danska serier förekommer. Det är Egmont som styr över försäljningen av Kalle Ankas pocket i Sverige, Norge och Danmark. Det första numret i Sverige hette Tuff till tusen miljarder och kostade 4,85 kronor. Ett av de få exemplar som finns kvar i bra skick såldes år 2011 för hela 165 000 kr.

Färgsättningen var till en början olika vid vartannat uppslag, hälften svart-vitt och hälften i färg. Det var först vid pocket nummer 78 som man började trycka serierna i 100% färg.

Kalle Ankas Pocket SpecialRedigera

Kalle Ankas Pocket Special kommer ut med 5-8 nr per år och är oftast på 512 sidor, ibland 448. De innehåller fler serier än vanliga Kalle Ankas Pocket, och alla serier i pocketen är under ett visst tema. Den första specialpocketen kom ut i Sverige år 1997 och handlade om Joakim von Ankas 50-årsdag. Nu har det kommit ut närmare 80 stycken Kalle Ankas Pocket Special sedan starten år 1997.

MinipocketRedigera

Fram till år 2010 så anns det även en till pocketsort, vid namn Kalle Ankas Minipocket, den hette så eftersom den var precis så stor att den fick plats i byxfickan (91x135mm).

Läs merRedigera

Slumpartad wiki