Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Klanen Waskerville

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer7 Share

Klanen Waskerville (i original the Whiskerville clan) var klanen von Ankas fiendeklan. Klanen härstammar från de skotska lågländerna och överhuvudet var i slutet av 1800-talet och början av 1900-talet Argus Waskerville. Nu finns bara en medlem av klanen Waskerville kvar, William McWasker, en fredlig konstnär som försörjer sig på att måla av klanen von Ankas tartan. Han har bytt efternamn till McWasker, eftersom han inte vill förknippas med sina förfäder, som var idel tjuvskyttar och fårtjuvar.[1]

Vem som är stamfar för klanen Waskerville och när klanen blev till är okänt. Det tidigaste man hör om dem är från 1675, men deras släkts historia är höjt i dunkel.

Klanven Waskerville lade orättmätigt beslag på von Anka-borgen och marken runt omkring år 1675, för att ha sina får på grönbete där. De höll klanen von Anka på avstånd med en hunddräkt, som skrämde bort von Ankorna i tron att det var en riktig hund. De ville riva von Anka-borgen för att förlägga sina fårs betesmarker där, men de var också ute efter den skatt som efterlämnats av sir Kvack McAnka.

Stubbebild.gif Den här sidan är en så kallad stubbe. Du kan hjälpa till genom att utöka den.

ReferenserRedigera

  1. Carl Barks: Farbror Joakim och Waskervilles hund, 1960.

Slumpartad wiki