FANDOM

Kurre Knös (i original Casey Coot) var Farmor Ankas lillebror och Mårten Gås morfar[2]. Han är mest bekant för att ha grävt guld i Klondike vid slutet av 1800-talet och där umgåtts med Joakim von Anka. Han var också den enda Joakim kunde kalla en vän under guldrushen, då han till skillnad från alla andra i Dawson betedde sig vänligt och inte var ute efter hans inmutning i Ångestdalen.

Kurre var den som sålde Tomtebacken, ett arv från hans farfar Cornelius Knös, till Joakim för 200 dollar, och sedan byggde Joakim Pengabingen där. Han sålde Tomtebacken på grund av att han aldrig fick ut något guld i Klondike. Det kan man läsa i serien Sista släden till Dawson.

Det är oklart ifall Kurre fortfarande lever eller inte, men enligt en mycket tidig skiss på släktträdet skrev Don Rosa att han dog på 40-talet, dock kan mycket ha ändrats sen denna tidiga version.

Stubbebild Den här sidan är en så kallad stubbe. Du kan hjälpa till genom att utöka den.
Kurre Knös Farbror Joakim

Kurre Knös säljer tomtebacken till Joakim von Anka. I serien "Sista släden till Dawson".

Kurre Knös på andra språkRedigera

Arabiska: زبيب

Danska: Klement Blisand

Engelska: Casey Coot

Finska: Konrad Ankanpää

Franska: Jules Ecoutum

Grekiska: Ακάκιος Κουτ

Italienska: Casey Coot

Norska: Konrad Kvakk

Tyska: Emanuel Erpel

ReferenserRedigera

  1. Sista släden till DawsonInducks
  2. Läs mer på DCML(24.12.2014)

Slumpartad wiki