Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Kvackerjack

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Kvackerjack
Kvackerjack.jpg
Kön Man
Originalnamn Quackerjack
Första framträdande Darkwing Duck-avsnittet Days of Blunder från 1991
Skapare Tad Stones[källa behövs]
Röstskådespelare Michael Bell (original)
Bertil Engh (svenska)
Född[?] Okänt
Adress St. Canard
Yrke Kriminell
Partner Okänd
Betydande släktingar Inga
"Dags att leka!"
―Kvackerjacks catchphrase

Kvackerjack (i orginal Quackerjack) är en av Darkwing Ducks många fiender och kriminella i St. Canard.

Hela Kvackerjacks image bygger kring leksaker och annat barnsligt.

Kvackerjack håller pengar.jpg

Kvackerjack håller i en pengasäck.

BakgrundRedigera

Det var en gång en leksaksskapare som gick i konkurs efter att Whiffle Boys marknad utvidgades. Han började bokstavligen att hata Whiffle Boy-spelen och leksakerna. Han blev en superskurk som började att råna banker för att kunna bekosta sina leksaker. Hans leksaker är för det mesta farliga och han använder dem i sina brott i de flesta avsnitten.

Kvackerjack är en av medlemmarna i den fasliga femman och han har ofta jobbat ihop med Megavolt.

NamnRedigera

Kvackerjacks riktiga namn har aldrig offentliggjorts, varken i det engelska originalet eller den svenska översättningen.

FramträdandenRedigera

Kvackerjack har gjort 13 framträdanden i TV-serien varav ett är cameo. Dessa avsnitt har Kvackerjack medverkat i:

I TV-speletRedigera

I TV-spelet Darkwing Duck är Kvackerjack en av bossarna. Han är boss nummer ett i del ett av spelet, han håller till på bron vid St. Canard.

TriviaRedigera

  • Kvackerjacks orginalnamn Quackerjack har blivit olika formulerat under åren, i TV-serien heter han Quackerjack, på VHS-textingen stavas hans namn ofta fel till Quakerjack och i TV-spelet kallas han för Quacker Jack, Sigge McKvack säger nämligen så här i spelet: "Quacker Jack and his henchmen are blocking the construction of the new bridge!"
  • Kvackerjack har, precis som flera andra skurkar, dykt upp tidigare i TV-serien men hans bakgrundshistoria visas inte förrän flera avsnitt senare. I Kvackerjacks fall så gör han debut i avsnittet Days of Blunder, men hans bakgrundshistoria får man inte veta förrän i avsnittet Whiffle While You Work.
Kvackerjack & Jokern.jpg

En tydlig parodi på att Kvackerjack är inspirerad av The Joker, albumet till höger är The killing joke.

  • Kvackerjack är en parodi på flera olika superhjälte-skurkar, såsom t.ex The Trickster, Punch and Jewelee, The Harlequin, The Prankster, Toyman och The Clown, men han är mest känd över att vara en parodi på Batman-skurken The Joker.
  • Kvackerjack är egentligen ett geni, då hans leksaker ofta blir väldigt bra.
  • Hans catchphrase är: "Dags att leka!"

Han brukar ofta betona ordet leka.

Kvackerjack & Megavolt.jpg

Kvackerjack tillsammans med Megavolt.

  • Av alla Kvackerjacks tretton uppträdanden är han endast själv i fem avsnitt, samarbetar med Megavolt i två avsnitt och är en medlem i den fasliga femman i ytterligare fem avsnitt, det sista och trettonde avsnittet är han bara med i en cameo-roll.
  • Enligt en intervju med Tad Stones skulle Kvackerjack ursprungligen ha varit en mycket mörkare skurk, ungefär som The Joker, men slutresultatet blev en barnvänligare skurk som var rätt fjantig.
  • Några av Kvackerjacks brott var baserade på verkliga serie-brott av The Joker och Toyman.

ReferenserRedigera

Hela sidan bygger på http://darkwingduck.wikia.com/wiki/Quackerjack

Slumpartad wiki