Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Lösidrös

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

ImageLÖSIDRÖS.jpg
Lösidrös (i original Omnisolve™) är en svart flytande substans som löser upp allt utom diamanter, uppfunnen av Oppfinnar-JockeJoakim von Ankas beställning.

Den franske skurken Armand Lutin har en svart riddarrustning täckt med lösidrös som han använder under aliaset Svarte Riddaren, eller som han själv säger på franska: le Chevalier Noir. Oppfinnar-Jocke har använt ett paraply täckt med lösidrös för att göra sig av med sina sopor. När någonting upplöses av lösidrös låter det "glorp". Lutin har även uppfunnit verbet "glorpa", som står för att lösa upp föremål med lösidrös, t.ex. Joakims pengar, som är hans mål.

Lösidrös skapades 1995 av Don Rosa i serien Allt löser sig (The Universal Solvent), på svenska i Kalle Anka & C:o nr 13 1995, och har sedan fortsatt att dyka upp i flera av Don Rosas serier.

I Allt löser sig häller Joakim ner en skvätt lösidrös i jorden utan att tänka efter i förväg. Den allösande vätskan blir ett hot mot jordens existens, och Joakim, Kalle Anka och Knattarna blir tvungna att ta sig nedför schaktet för att fånga in lösidröset i en diamantburk och avvärja hotet.

Slumpartad wiki