Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Marco Rota

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer4 Share

Marco Rota
Marco Rota.jpg

Född

18 september 1942 (74 år)
Milano, Italien

Adress

Italien

Områden

Tecknare och manusförfattare

Aktiv

1971-

Första serie

Eta Beta e la "montagna Pippo" (teckningar)
Ett hav av pengar (manus och teckningar)

Namnteckning

Marco.jpg

Marco Rota är en välkänd italiensk Kalle Anka-tecknare och manusförfattare som bland annat gjort serien Mitt liv i ett äggskal. Den serien skildrar Kalles Ankas liv, bland annat hans kläckning och uppväxt. I Rotas version av Kalles uppväxt blir han adopterad av syskonen Elvira "Farmor" Anka och Joakim von Anka. I Sverige är Marco Rota förmodligen mest känd för denna livsskildring samt sin skapelse, den skotske karaktären Kalle Vildand, en förfader till Kalle Anka som lever under vikingatiden.

BiografiRedigera

Marco Rota började arbeta professionellt med serier 1958. Under 1960-talet jobbade han med serier som exempelvis Stålmannen och Batman. Han gjorde sin första Disneybild 1971, ett omslag till en bok med Musse Pigg. Mellan 1974-1988 var han även chefredaktör och AD för Disney Italia som publicerar ett flertal italienska serietidningar, bland andra Musse Pigg-tidningen Topolino.[1] Idag är han förutom sina serier och omslagsteckningar känd för sin kärlek till flygplan.

Kalle Vildand Redigera

Kalle Vildand är under tidig medeltid befälhavare på borgen Malcot i Kaledonien, dagens Skottland. Han har stora likheter med Kalle Anka, både utseende- och personlighetsmässigt. Han har även en flickvän vid namn Lady Kajsa, som till mångt och mycket liknar dagens Kajsa Anka.

Trivia Redigera

  • Marco Rota tillhör även de få som ibland får sina namn på framsidan av Kalle Anka & C:o när deras serier blir publicerade.

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/creator.php?c=MRt

Slumpartad wiki