Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Margarinfabriken

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Ankeborgs margarinfabrik
Images.jpeg

Originalnamn

Okänt

Första framträdande

I Sverige: Kalle Anka & C:o nr 2 1955

Skapare

Okänt

Placering

I utkanten av Ankeborg

Höjd

Okänt

Funktion

Margarinfabrik

Byggd

Okänt

Arkitekt

Okänt

Ägare

Varierar, ibland JvA-företagen

Ankeborgs margarinfabrik är en fabrik i Ankeborg som tillverkar margarin. Kalle Anka visas ofta jobba där, för en lite bättre lön än hos farbror Joakim, han har dock inte alltid bättre lön eftersom fabriken ibland ägs av JvA-företagen. Kalle är inte heller särskilt stormförtjust i jobbet, man blir ju ganska uttråkad av att skriva av varunumren på förpackningarna och klistra etiketter.

UrsprungRedigera

När margarinfabriken skapades i USA var den en skunkoljefabrik, men för att inte göra de svenska läsarna så skeptiska och fundersamma så valde översättarna att översätta det till margarinfabrik istället. Nu är det etablerat att fabriken är en margarinfabrik, eftersom Norden numera är ett av de ställen som Kalle Anka-serier tillverkas för.

Kaos och olyckorRedigera

Eftersom Kalle Anka jobbar på fabriken så är det nästan självklart att det ganska ofta händer olyckor och blir kaos på fabriken. Ibland jobbar han så hårt att han halvsover de sista passen, vilket betyder att han lätt gör jobbet fel.  Margarinfabriken har även varit inblandad i en oerhört stor katastrof i Ankeborg. Kalle hade blivit anställd hos margarinjouren, dit man skulle ringa om man undrade något gällande margarinet, och en gång ringde en bagare och frågade hur mycket margarin det skulle vara i hans bullar. Kalle hade förstås ingen aning så han drog till med 50 paket, och lastbilschauffören som körde margarinet från fabriken åt en av dessa bullar. Han tyckte att de smakade så äckligt så han tappade kontrollen på fordonet som förstås välte. Sedan började det läcka ut margarin på alla Ankeborgs gator. Det tog en liten stund att städa upp.

Slumpartad wiki