Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Miljardärsklubben

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentar1 Share

Miljardärsklubben (i original The Billionaires Club, ibland Miljonärsklubben eller Biljonärsklubben) är en klubb där alla miljardärer från Ankeborg är välkomna. Den skapades av Bob Gregory och Carl Barks i serien Kalle Anka dansar cha-cha år 1959. Några av medlemmarna i denna organisation är Joakim von Anka (den rikaste medlemmen), Pontus von Pluring och Guld-Ivar Flinthjärta. Guld-Ivars medlemskap kan ifrågasättas, eftersom han normalt bor i Sydafrika långt från Ankeborg, men i vissa serier bor även han i Ankeborg eller är åtminstone medlem i klubben.

Miljardärsklubben.jpg

Joakim von Anka och några andra i Miljardärsklubben.

I Don Rosas universumRedigera

Det har rådit tvivel huruvida Miljardärsklubben finns i Don Rosas universum, eftersom han aldrig har använt den i någon serie. Man har frågat Don Rosa om detta och han var osäker, men han trodde att den fanns. Att det kunde finnas så många dollarmiljardärer i bara Ankeborg så att man kunde bilda en klubb tyckte han var lite konstigt, men trots det så såg han ingen orsak till att det inte skulle finnas en miljardärsklubb, eftersom den syns i Carl Barks serier.[1]

Miljardärsklubben på andra språkRedigera

Danska: Milliardærklubben

Finska: Miljönääriklubi

Franska: Le club des milliardaires

Italienska: Club dei miliardari

Nederländska: De millionaire's club

Norska: Milliardærklubben

Portugisiska: O Clube dos Milionários

Spanska: El club de Millonarios

Tyska: Der Milliardärsklub[2]

ReferenserRedigera

  1. http://duckman.pettho.com/characters/billion.html

Slumpartad wiki