Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Musse Piggs julsaga

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Musse Pggs julsaga.jpg

Musse Piggs julsaga (i original Mickey's Christmas Carol, även känd som Musse Piggs julafton) är en tecknad kortfilm på 24 minuter skapad av Walt Disney Productions. Filmen hade premiär den 20 oktober 1983.

Filmen är baserad på Charles Dickens kända roman En julsaga från 1843.

HandlingRedigera

Den förmögne men oerhört snåle och girige finansmannen Ebenezer Scrooge är helt känslokall inför andra människor, det lidande som många fattiga och sjuka har, och avskyr julen. En jul får han plötsligt besök av spöket efter sin tidigare affärskompanjon, Jacob Marley, som varnar honom för att hans leverne kommer att leda till olycka efter döden. Samma natt får han tre nattliga besök av tre olika andar: de gångna jularnas ande, som visar honom hurdan han var och hur andra bemötte honom då han var ung, den nuvarande julens ande, som visar honom hur hans anställda har det nu, hur de förmår glädjas och fira julen trots att familjen lever i det största fattigdom och armod. Slutligen får han träffa de kommande jularnas ande, som visar en framtid som för Scrooges egen del kan bli mörk och hur hans rykte slår hårt mot hans eftermäle, om han inte skärper sig och blir snällare mot sin omgivning. Dessa besök kommer att påverka Scrooge djupt och skapa en personlighetsförändring hos honom.

RollistaRedigera

Varje karaktär i filmen motsvaras av en karaktär ur Kalle Ankas respektive Musse Piggs universum samt andra av Disneys karaktärer.

Samt en rad karaktärer som inte har några specifika roller:

Slumpartad wiki