Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Mynt på villovägar

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Mynt på villovägar
Hr-2-2.jpg
Originaltitel The Coin
Titelkaraktär Farbror Joakim
Utgiven 3 oktober 1999
Manus Don Rosa
Teckningar Don Rosa
Sidantal 12

Mynt på villovägar (i original The Coin) är en av Don Rosas många serier, första gången publicerad den 3 oktober 1999.[1]

HandlingRedigera

Farbror Joakim ger Kalle ett mynt för att köpa en tidning. Joakim tror att det är ett helt betydelselöst mynt han gav Kalle, men har fel. Han inser att det är ett speciellt mynt och försöker därför få tag på det igen.

Myntet reser runt hela Ankeborg via alla möjliga karaktärer och händelser och berättelsen berättas ur just myntets synvinkel. Till slut hamnar myntet av en slump i Pengabingen igen och Joakim kan kasta in det bland de andra. Myntet visar sig vara ett av dem som han betalade Glittriga Gullans lön med efter att hon arbetade för honom i en månad i Klondike år 1898, men omedelbart fick slängd tillbaka i ansiktet.

Bakom kulissernaRedigera

Don Rosa presenterade ursprungligen idén till serien för Egmont, men förlaget tackade nej, eftersom serien inte hade någon huvudperson utan bara handlade om ett mynt. I slutändan tecknade Rosa serien för den franska tidningen Picsou Magazine, och efter det har även Egmont publicerat den flera gånger.

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/story.php?c=F+PM+99001 (14.10.2014)

Slumpartad wiki