Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Nederländerna

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer5 Share

Nederländerna
Flag of the Netherlands.svg.png

Originalnamn

Nederland

Huvudstad

Amsterdam

Officiellt språk

Nederländska

Statsskick

Konstitutionell monarki

Statschef

Willem-Alexander

Självständighet

1581

Nationaldag

30 april

Roll i Kalle Ankas universum

Farbror Joakim säljer vind till de nederländska väderkvarnarna under sin ungdom.

Nederländerna (i original Nederland), även kallat Holland, vilket är ett vanligt förekommande misstag då det är en region i landet, är ett land som ganska sällan används i Kalle Ankas universum, men väldigt många Kalle Anka-tecknare kommer ifrån Nederländerna.

I Carl Barks historierRedigera

Nästan en hjälteRedigera

Serien Nästan en hjälte är ursprungligen en parodi på Mary Elizabeth Mapes Dodges berättelse The Hole in the Dike, som berättar om hur en pojke som hittar ett hål i diket och som sätter sitt finger där, vilket räddar byn. Detsamma händer Kalle.[1]

Farbror Joakim och flygande holländarenRedigera

Farbror Joakim och flygande holländaren är en äventyrshistoria där Farbror Joakim, Kalle & Knattarna ger sig ut efter ett nederländskt spökskepp med guld som last.

I Don Rosas historierRedigera

I Don Rosas historier besökte farbror Joakim Nederländerna under sin ungdom i serien Världens rikaste anka och sålde vind till de som ägde väderkvarnarna.

Personer från NederländernaRedigera

Under årens lopp har det funnits många Nederländska Kalle Anka-tecknare och manusförfattare, så här är en lista över dem. OBS! Listan är inte komplett!

ReferenserRedigera

  1. http://www.cbarks.dk/theeuropeanconnection.htm (4.4.2015)

Slumpartad wiki