Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Olle Ejder

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentar1 Share

Olle Ejder
Olle.jpg
Kön Man
Originalnamn Ollie Eiderduck
Första framträdande Serien Kalle Ankas Julbekymmer från 1958
Skapare Bob Gregory och Carl Barks
Adress Ankeborg
Yrke Driver klädaffären Olle Ejder
OLK.jpg

Ingången till Olle Ejders kläder.

Olle Ejder (i original jolly Ollie Eiderduck) driver en klädaffär i Ankeborg. Han har dykt upp i fyra serier varav tre har publicerats i Sverige.[1][2]

Olle Ejders kläderRedigera

Olle Ejder är namnet på Olle Ejders klädaffär i centrala Ankeborg. Där säljer man spikskor, strumpor, pikétröjor, vinterrockar m.m. Affären klassas som en av Ankeborgs detaljhandlar. Affären har även julrea vid juletid.

JulenRedigera

Olle leder det årliga julknytkalaset för borgerskapet i Ankeborg vid Anketorg.

Vadslagning med JoakimRedigera

Olle gjorde en vadslagning med Joakim von Anka år 1957 om att han inte kan skaffa en julgran som är högre än klocktornet vid Anketorg i Ankeborg.

Olle Ejder.jpg

En tydligare bild på Olle med vit bakgrund.

När Kalle Anka berättade för Olle om att han skulle upp till Kanada och hämta en 30 meter hög gran för att vinna vadet sökte Olle upp Björnligan i deras tillhåll, vilket de kallade AB Fiffel och båg skumrask-affär och anlitade björnbusarna 176-671 och 176-716 för att sabotera granen. Det lyckades, men Olle förlorade vadet genom att Joakim tog hjälp av två älgar. Då blev han tvungen att äta Joakims damasker. Olle tyckte det inte smakade gott och Joakim skämtade om att en kvist persilja kanske skulle göra smaken bättre.

Senare framträdandenRedigera

Sedan sitt första framträdande i Carl Barks serie Kalle Ankas Julbekymmer år 1957 har Olle Ejder enbart dykt upp tre gånger: i A Vez Da Mamãe Noel (aldrig översatt till svenska) av Arthur Faria Jr., Paulo Renato da Costa Noely och Moacir Torres, i Det näst bästa är gott nog? av Lars Jensen och José Maria Manrique och i Balans i avansen av Lars Jensen och Daniel Pérez.[3].

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/character.php?c=Ollie%20Eiderduck&view=3
  2. Kalle Anka & C:o nr 37, 2014.
  3. http://coa.inducks.org/character.php?c1=date&c=Ollie%20Eiderduck&view=4 (23.8.2014)

Slumpartad wiki