Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Omelett

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer2 Share

Omelett.jpg

Första sidan i serien "En hönsig historia" där Omelett syns för första gången, på engelska.

Omelett (i original Omelet[1], tidigare Solhälla) är en stad i Calisota som Kalle Anka och Knattarna inte är särskilt välkomna i. Stadens enda framträdande är i serien En hönsig historia av Carl Barks.

Kalle drev en gång en hönsfarm där tillsammans med Knattarna och som vanligt klantade han till det. Först ramlade alla fjädrarna av från hönsen och folket tror att det är snö, så de tjärade in taken. Sedan försökte Kalle Anka driva alla höns genom Omelett, som då hette Solhälla, som oxar till tågstationen. Någon upplyste dock honom sedan om att man fraktar höns med burar. Till sist drällde han ägg över hela Solhälla så det nästan gick över kanten på stadshuset och borgmästaren tvingades tända eld på stadshuset för att bli kvitt äggen. Staden byggde sedan upp alla hus och döpte om staden till Omelett. Kalle tycker dock att de borde döpt den till Fransk omelette då äggen var dyra.

Stubbebild.gif Den här sidan är en så kallad stubbe. Du kan hjälpa till genom att utöka den.

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/story.php?c=W+WDC+146-01 (2.7.2014)

Slumpartad wiki