Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Oppfinnar-Knutte

604sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentar1 Share

Knut "Oppfinnar-Knutte" Johansson (i original Ratchet Gearloose) var Oppfinnar-Jockes farfar. Han förekommer endast i vissa serier som utspelar sig på 1800-talet, där han umgås med Joakim von Anka. Han är känd som uppfinnaren av bilen, och han gillade leverpastej.

BiografiRedigera

Oppfinnar-Knutte syns först i Louisville i Kentucky när Joakim kommer dit år 1880, i Don Rosas serie Mississippis betvingare. Han är en mer eller mindre misslyckad uppfinnare som försöker sälja sina vattenreningspiller. När Joakim får arbete på sin farbror Angus flodbåt anställs samtidigt Knutte som mekaniker. När Joakim två år senare blir kapten på båten fortsätter Knutte arbeta där, men båten sprängs i luften och Knutte säger att han ska öppna leverpastejaffär. Carl Barks serie Den fantastiska flodfärden, som markerar Knuttes första framträdande, utspelar sig under 1882, då Joakim är kapten över Knutte på sin flodbåt Drottning Dollaro.

Ett år senare är Joakim på Java ombord på skeppet Cutty Sark. Av en slump träffar han Knutte, som presenterar sin nya uppfinning, bilen. Han upplever tillsammans med Joakim Krakataus stora, sedermera kända utbrott 1883. Detta beskrivs i Don Rosas serie En cowboy på Cutty Sark.

I Don Rosas serie Fort Ankeborgs försvarare ser man Knuttes son Pålle som ett ungt barn i Ankeborg år 1902. Man kan alltså anta att Knutte flyttade dit någon gång mellan 1883 och 1902.

Images-6.jpeg

Oppfinnar-Knutte på andra språkRedigera

Arabiska: عبقوري

Danska: Gregor Gearløs

Engelska: Ratchet Gearloose

Finska: Petteri Peloton

Franska: Grégoire Trouvetou

Italienska: Cacciavite Pitagorico

Grekiska: Ράτσετ Γρανάζης

Nederländska: Willem Wortel

Norska: Julius Smart

Polska: Zębatka Diodak

Portugisiska: Mestre Pardal

Serbiska: Проколије Проналазач

Tyska: Dankwart Düsentrieb

ReferenserRedigera

  1. Den fantastiska flodfärden på Inducks (20.12.2013)

Slumpartad wiki