Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Sjömansblusen

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer8 Share

Kalle Anka vit bakgrund.jpg

Kalle med sin sjömansblus

Sjömansblusen är ett klädesplagg. I Ankeborg förknippas sjömansblusen med Kalle Anka, som använder sjömansblusen mest av alla varelser på Jorden, kanske till och med hela universum. Kalle använder förstås inte samma par varje dag, han har flera par i sin garderob som han byter med ibland. Det är dock samma sorts plagg. De flesta Kalle-tecknare brukar säga att varför han köpte sjömansblusar var att han inte hade råd med något annat. Efter ett tag vart han som fäst vid dem och sedan dess har han aldrig bytt plagg. I vissa fall har han haft andra plagg som till exempel baddräkt, men som inte känns särskilt konstigt i sådana sammanhang.

FärgRedigera

Kalles sjömansblus är ofta känd som blå, men vanligt förekommande är ljusblå (bilden) och mörkblå, som Egmont använder sig av. I serierna är svart den mest förekommande färgen istället för den blåa, som för det mesta bara syns till på omslagen till serietidningar och i filmer.

TillbehörRedigera

Kalles sjömansblus är en viktig del på Kalle, men det finns också tillbehör till denna som är viktiga. Kalle har en stor röd fluga under halsen, högt uppe på plagget och två knappar lite längre ner. Den blåa mössan är självklart den också en viktig del, även om man ser Kalle utan mössan oftare numera.

Sjömansblusar i verklighetenRedigera

Som alla karaktärers kläder så har även Kalles sjömansblus funnits i verkligheten, det var äkta sjömän (som plaggets namn anger) på båtar som gick klädda i dem.

Tyvärr har den blivit allt mer sällsynt med tiden, men det finns fortfarande folk som klär sig i dem.

Slumpartad wiki