Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Solens son

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Solens son
Solens Son.jpeg
Originaltitel The Son of the Sun
Titelkaraktär Farbror Joakim
Utgiven 7 april 1987
Manus Don Rosa
Teckningar Don Rosa
Sidantal 26

Solens son (i original The Son of the Sun) är en äventyrshistoria tecknad och skriven av Don Rosa år 1987. Historien är hans första Disneyserie och är baserad på en serie som Rosa gjort inom sin egen serie The Pertwillaby Papers, vid namn Lost in (an alternative section of) the Andes.

HandlingRedigera

 Joakim bjuder in Kalle och Knattarna till invigningen av von Anka-utställningen på Ankeborgs museum, och där träffar de på en gammal ovän, nämligen Guld-Ivar Flinthjärta. Han och Joakim börjar bråka om vem som kan hitta störst skatter. Det hela måste slutligen avgöras med en tävling om att lokalisera och inregistrera den största inkaskatten.

När Flinthjärta lämnar museet knuffar han undan Kalle så att han ramlar mot en piedestal, vilket leder till att gravurnan som står på piedestalen ramlar ner i huvudet på honom. Museets intendent kommer och frågar vad som hände. Det visar sig finnas en guldplatta med en massa bildtecken på i bottnen på urnan. Intendenten tolkar det hela. Det visar sig handla om Manco Capacs tempel vid Titicoco-sjön i Peru.

Dagen därpå åker ankorna med flyg till Lima, därifrån de sedan fortsätter med hyrbil. Väl framme vid sjön frågar de en gammal indian om vägen vidare. Han påstår sig veta var guldet finns, att det skulle ligga på det nästan bottenlösa sjöns botten. Efter att knattarna kollat i Gröngölingsboken visar det sig dock att de har långt kvar till målet, så de fortsätter till en liten by för att fråga om vägen. Byborna de frågar börjar prata om att ett tempel på toppen av ett berg skulle vara guden Manco Capacs boning, där han med sitt allseende öga vakar över alla. Sedan berättar de att de har haft en lång torka och om att de vill att Manco Capac ska rädda deras folk. Innan ankorna fortsätter ger de Joakim ett råd: "Señores, besudla inte Solens sons hemliga boning! Domedagen väntar den som stör Manco Capacs öga".

Plötsligt stöter ankorna på en pilot som kan flyga dem till templet på andernas tak. Piloten visar sig dock vara Guld-Ivar Flinthjärta förklädd. Han snor guldplattan, som är den enda kartan till templet, och hoppar ut med fallskärm från det risiga planet. Han landar fint på marken hos ett par vägvisare som han har bokat, men plötsligt tappar vägvisaren kartan på marken och flygplanet flyger förbi bara centimeter över Flinthjärtas huvud. Joakim har tagit över spakarna och flyger nu vidare mot templet. Efter att planet passerat så stiger det igen, men golvet lossnar när Joakim råkar slita bort det mot en bergstopp i stigningen. Kalle och Knattarna faller ner på marken där Guld-Ivar finns, medan Joakim flyger iväg.

Jakten får fortsätta till fots, i dagar vandrar Flinthjärta, Kalle och Knattarna på slingriga stigar och över rangliga broar, tills de plötsligt är framme. Flinthjärta blir tokig av förtjusning, eftersom han har vunnit vadet.

Ankorna rusar genast mot skattkammaren som är full med guld, och Guld-Ivar blir då ännu mer exalterad. Han avbryts i samma stund då dörrarna till den andra ingången öppnas. Där står Manco Capac själv, iklädd en guldprydd dräkt. Han tar av sig masken, och visar sig vara Joakim. Han har kraschat med flygplanet vid templet mer än en vecka tidigare, och medan han har väntat på att Kalle, Knattarna och Flinthjärta skulle dyka upp har han passat på att kontakta Lima och registrera in guldet.

Knattarna är misstänksamma. Med hjälp av Gröngölingsboken lyckas de översätta den ingraverade texten på guldplattan. Den talar om Manco Capas skatt, men gjordes 50 år innan guldet gömdes i skattkammaren. De tror att detta kanske inte är den största skatten. Knattarna lämnar boken och guldplattan och hjälper Kalle och Joakim att lista ut hur de ska komma därifrån.

Guld-Ivar tar boken och guldplattan och börjar läsa. Strax efteråt stretar han upp mot tempeltoppen med guldplatta och Gröngölingarnas handbok, och ändå är han inte medlem av Gröngölingskåren. Flinthjärta har hittat Manco Capacs öga, en stor skiva besatt med ädelstenar, uppe i tronsalen i templet. Eftersom Joakim bara har registrerat guldet i templet kan Flinthjärta göra anspråk på skivan. Joakim, Knattarna och Kalle kommer strax efter och ser allt. Guld-Ivar försöker sedan lyfta bort ögat från väggen, men han tappar det och det rullar iväg ned för stentrappan och lägger sig som ett lufttätt trycklock över ett hål som det sprutar gaser ur. Flinthjärta hoppar ner till ögat för att bända loss det, men då ser Joakim att ögat har en baksida gjord av guld, vilket innebär att han äger ögat. Han hoppar ner och börjar slåss med Guld-Ivar. Då plötsligt får gaserna i det blockerade hålet hela templet att lyfta från berget i en enorm explosion. Det är med nöd och näppe ankorna klarar sig från att tillsammans med templet och alla dess skatter kastas ner i Titicoco-sjöns vatten.

Väl nere på marken igen reder ankorna ut vem som egentligen vunnit, och eftersom tävlingen gått ut på att lokalisera och registrera fyndet, så vinner Joakim. På hemvägen frågar den gamla indianen om ankorna hittat något guld. Då blir svaret:

"Ja! Det ligger på botten av den förbistrade sjön!"
Guld-Ivar Flinthjärta

Slumpartad wiki