Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Svarte Riddaren

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Svarte-Riddaren
Imagesvarteriddarenlutin.jpg
Kön Man
Originalnamn The Black Knight
Första framträdande Serien Farbror Joakim och Svarte Riddaren från 1998
Skapare Don Rosa
Alias Armand Lutin
Hh.jpg

Svarte Riddaren i Kalle Anka Extra

Svarte Riddaren (i original the Black Knight, ofta kallad Le chevalier noir (franska)) är vad playboyen Armand Lutin kallar sig när han klär sig i rustning och agerar mästerskurk. Han är en av Joakim von Ankas många fiender och skapades av Don Rosa i serien Farbror Joakim och Svarte Riddaren år 1998.

Svarte Riddarens främsta mål är att förinta Joakims pengar och få alla att tro att han har stulit dem, vilket skulle ge honom den uppmärksamhet han vill ha. Eftersom rikemannen Armand Lutin gömmer sig innanför rustningen är Svarte Riddaren inte i behov av själva pengarna.

Han har även kallat sig själv för samlare.

Svarte Riddaren har uppträtt i tre serier, alla av Don Rosa, dock i hans andra uppträdande nämns han bara av sitt alter ego Armand Lutin.

RustningRedigera

I början av sin skurkkarriär var Svarte Riddaren klädd i heltäckande trikå, men han stal snart en rustning från Joakim von Ankas utställning. Rustningen hade flugits från von Anka-borgen i Skottland. Samtidigt stal han en påse diamantstoft och Joakims burk med lösidrös, ämnet som löser upp allt utom diamant. Han penslade rustningen med diamantstoftet och sedan med lösidrös, vilket gav honom en rustning och ett svärd som kan gå genom nästan vad som helst. Det är med dessa hjälpmedel han vill lösa upp Joakims pengar.

PersonlighetRedigera

Svarte Riddaren är, för att vara skurk, ovanligt chevaleresk. Ett utmärkande drag för honom är till exempel att lämna sitt visitkort på brottsplatsen, så att folk ska veta att han varit framme, och han stjäl inte för att berika sig själv, utan han stjäl för att få äran av att stjäla de mest dyrbaraste och bevakade föremålen på jorden. 

Ööx.jpg

Han snor diamanter från Joakim von Anka.

Svarte Riddaren på andra språkRedigera

Danska: Den sorte ridder

Engelska: The Black Knight

Finska: Musta Ritari

Franska: Le chevalier noir

Italienska: Il cavaliere nero

Nederländska: De zwarte ridder

Norska: Den sorte ridder

Portugisiska: O cavaleiro negro

Spanska: El caballero negro

Tyska: Der schwarze Ritter [1]

ReferenserRedigera

  1. http://duckman.pettho.com/characters/lusene.html (6.9.2014)

Slumpartad wiki