Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Tillbaka till Klondike

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Tillbaka till Klondike
Tillbage til Klondike.jpg
Originaltitel Back to the Klondike
Titelkaraktär Farbror Joakim
Utgiven Mars 1953
Manus Carl Barks
Teckningar Carl Barks
Sidantal 27 (32 i ursprungliga versionen)

Tillbaka till Klondike är en serie av Carl Barks. Den var klar i september 1952, men publicerades först i mars 1953. Den ursprungliga versionen var 32 sidor lång, men inför den första publiceringen kortades den ner till 27 sidor. Enligt Inducks rangordning är denna berättelse inte bara den bästa som Carl Barks tecknade, men också den bästa Disneyserien överlag, med ett genomsnitt på 8,98/10.

HandlingRedigera

När Joakim von Anka var ung grävde han guld i Klondike. Nu återvänder han med Kalle och Knattarna för att hämta det guld som han begravde och sedan glömde bort. Men på hans mark bor nu Joakims gamla flamma Glittriga Gullan med en tam björn som håller alla inkräktare borta.

PlotRedigera

Tilbage til Klondike - extrakt 1.jpg

Farbror Joakim är bekymrad över att han blivit så glömsk. Kalle Anka sdrar honom till en läkare och Joakim får några piller tänkt att hjälpa återfå sitt minne. De funkar så bra att Joakim kommer ihåg en säck med guldklimpar han grävde ned under sina år som guldgrävare i Alaska och sedan glömde bort. Med Kalle och Knattarna går de ombord på ett fartyg och Joakim berättar sina minnen, bland annat om Glittriga Gullan, som efter att ha rånat Joakim för 50 år sedan blivit skyldig honom tusen dollar, en skuld som med ränta på ränta nu uppgår till en miljard dollar.

Tilbage til Klondike - extrakt 2.jpg

När fartyget kommer till Skagway köper Joakim utrustning. Kalle tycker de ska flyga men Joakim tycker att en promenad är bara nyttigt. De vandrar över de höga bergen och efter flera dagar kommer de till Whitehorse. Där upptäcker Joakim att han äger flygplatsen och kunde ha flugit dit gratis. De flyger till Dawson i Klondike. Joakim berättar hur han mötte Glittriga Gullan och hur hon stal den stora guldklimpen han hade hittat och hur han vaknade nästa dag i en snödriva. Han lyckades få tillbaka den stora guldklimpen och sedan tvingade han henne att följa med till hans inmutning och gräva guld för att visa hur mycket hårt arbete som låg bakom. [1]

Tilbage til Klondike - extrakt 3.jpg

Innan Joakim lämnade Klondike så grävde ned en del av det guldet han hittat på sin egen mark och det är detta han nu har tänkt att hämta. Men när de kommer dit måste de ta betäckning då den som bor där skjuter skarpt. En tam björn håller alla inkräktare borta. Knattarna upptäcker snart att det är Glittriga Gullan som bor där. Joakim har papper på att hon är skyldig pengar och hon ger honom allt hon äger, inklusive marken och huset. Men Joakim är inte så hård som han kan verka och utmanar henne på vem som kan hitta mest guld på 10 minuter. Om hon vinner får hon allting tillbaka. Gullan sätter igång att gräva med hjälp av Knattarna och hon råkar sätta hackan precis på den plats där Joakim gömde sitt guld för så många år sedan. Joakim måste erkänna sig besegrad och skyller på att han glömde ta sina piller och att hans minne svek honom. Men Kalle kan berätta för Knattarna att Joakim visst tog sina piller och att han avsiktligen förlorade mot Gullan.

AnalysRedigera

Tilbage til Klondike - extrakt 4.jpg

Carl Barks hade ett intresse i Klondike och scener i denna berättelse är inspirerad av gamla Klondike berättelser, men denna historia kan ses som viktigt för sitt bidrag till utvecklingen av Joakims personlighet och sätt att tänka. Joakim deltagande i Klondike Gold Rush hade nämnts tidigare, men detta är första gången Klondike är en viktig del av Joakims förflutna. I senare berättelser av både Barks och hans "efterföljare" hänvisningar till Joakims förflutna i Klondike verkar ännu oftare än till sitt hemland Skottland.

Historien visar den första förekomsten av Glittriga Gullan, hennes kärlek / kärleksförhållande med Joakim anses av vissa människor, de flesta Don Rosa fans, en stor del av de två tecken överklagande. Historien, enligt dessa fans, den första med fokus på Joakim kärleksliv, och den sista med fokus på Barks.

Ett annat tema introduceras i den här historien är att Joakime gör medvetna ansträngningar för att dölja eller förneka sina egna känslor, eftersom han inte vill ska visas sårbar. Detta har blivit en viktig del av karaktären sätt att tänka och agera i efterföljande berättelser. Nämns ofta som en av Barks "starkaste berättelser, till stor del definierar den Joakime karaktär, och de teman som införs här nu betraktas som en del av en tradition.

De bortcensurerade sidorna, som berättar vad han gjorde med Gullan under dagarna i Klondike har utstofferats och dramatiserats av Don Rosa, som ger sin version av denna hittills "hemliga" episod i Joakims liv i äventyret Fången vid Ångestfloden.

I början av serien nämner Joakim hur mycket pengar han har i pengabingen, tre kubiktunnland ("three cubic acres"). Acre är ett ytmått och motsvarar 4046,8564224 m² eller en rektangel på 63,615 gånger 63,615 meter. Om man antar att en kubik-acre är 257 440 m3 har alltså Joakim 772 321 m3 kontanter i bingen. Den första rutan i serien visar en interiör från pengabingen. På en djupmätare står också avståndet till botten, 99 fot eller drygt 30 meter. Om man antar att rummet är en rektangel blir dess sidor 159 x 159 meter. Joakim har alltså en väldigt stor summa kontanter, främst mynt, tillhanda.

Svenska publiceringar Redigera

Tillbaka till Klondike har publicerats i Sverige vid ett flertal tillfällen :

  • Kalle Anka & C:o 02-04/1960.
  • Walt Disney's Godbitar 04/1983
  • Farbror Joakim 50 år jubileum (1997)
  • Carl Barks samlade verk 11 (2005)
  • Kalle Anka & C:o – Den kompletta årgången 01/1960
  • Kalle Anka & C:o 01/2012.
  • Carl Barks Ankeborg 1 - Tillbaka till Klondike och andra historier från 1952-1953 (2014)

ReferenserRedigera

  1. Den sekvens, där Joakim, efter att ha blivit rånad, ställde till slagsmål på saloonen och rövade Gullan med sig, är de sidor som klipptes bort 1952. Bland annat låter Barks henne säga till Joakim: "I've dug more gold than you", en replik som både anspelar på Gullans rykte som s.k. "gold digger" (=kvinna som lurar pengar av rika herrar) och banar väg för seriens slutpoäng. Men Barks redaktörer ansåg att hela episoden var olämplig för barn.

Slumpartad wiki