Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Treasure of the Golden Suns Part 1: Don't Give Up the Ship

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Don't Give Up the Ship (Översatt till Svenska: Ge inte upp skeppet) är den första delen i kvintetten Treasure of the Golden Suns (Guldsolarnas skatt) och därmed också första avsnittet i Duck Tales.

HandlingRedigera

Serien börjar att Joakim von Anka badar i sina pengar. Han märker att han är sen till någonting och rusar ut genom stan. Som vanligt är han den gamla snåljåp som han alltid har varit, men allt som är gratis roffar han sig åt, i detta fallet ost. Joakim når sitt mål vid Ankeborgs hamn där Kalle tar farväl av sina brorsöner Knatte, Fnatte och Tjatte. De tycker att det är häftigt att Kalle ska jobba för marinen på ett hangarfartyg, men samtidigt vill de inte att Kalle ska lämna dem och de är vid medvetande om hur Joakim är. De ser helt enkelt sommaren framför sig som den värsta på länge. Joakim är inte heller särskilt sugen på att ta hand om de busiga och irriterande ungarna, sett ur hans egen synvinkel. Det visar sig senare att Joakim inte alls är så tråkig som man kan tro, problemet var att Joakim inte litade på Knattarna. För att visa det ville Knattarna visa att de kunde ta ansvar och skydda Joakims skepp, men även att försöka lista ut hemligheten bakom det. Men en del problem dyker upp, bland annat Björnligan. Trots detta lyckades de behålla skeppet i sitt skick, även om det krävde att Joakims chokladfabrik gick sönder och skapade en flod av choklad runt fabriken. Joakim blir såklart nöjd och vill självklart ha med Knattarna kommande äventyr. "Vi är ett bra team", sa Joakim.

Slumpartad wiki