Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Vagabonden i Vilda Västern

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer6 Share

Vagabonden i Vilda Västern
V.I.V.V..jpg
Originaltitel The Buckaroo of the Badlands
Titelkaraktär Farbror Joakim
Utgiven 1992
Manus Don Rosa
Teckningar Don Rosa
Sidantal 15

Vagabonden i Vilda Västern (i original The Buckaroo of the Badlands) är det tredje kapitlet i seriesviten Farbror Joakims liv.

HandlingRedigera

Serien utspelar sig mellan åren 1882 och 1883.

I början av serien sitter Joakim på ett tåg och skriver brev hem, samtidigt som han pratar med Rhut Betler, som visar upp fyrkantiga ägg. Äggen hade han funnit på en av sina expeditioner i Anderna. Joakim bara skrattar och tror att gubben hittar på. Det får han dock ångra, då han många år senare kommer till Avskyvärld tillsammans med Kalle Anka och Knattarna, i serien Åter till Avskyvärld.

Tåget blir efter en stunds resande stoppat av bröderna James, en rånarliga hämtad från verkligheten, men Joakim förhindrar dem från att stjäla något genom att lura i dem att det finns juveler gömda i Havbard von Ankas löständer, som han hade i fickan. När bröderna James sedan försöker hitta juvelerna smäller Joakim till på löständerna så att de får så ont i händerna. De har så ont så att dem inte kan skjuta, de flyr i förnedring. På grund av att Joakim springer efter dem ut till terrassen ramlar han av mitt ute i Vilda Västern, samtidigt som tåget kör igång igen.

Då tåget hunnit för långt bort, och ingen märkt att han är borta börjar han gå, och kommer fram till Murdo MacKenzies boskapshjord. Där får han jobb, efter att ha klarat av att rida på den vilda hästen Hortensia. Joakim får också hästen, och det är han som döper om den till Hortensia, efter sin syster Hortensia von Anka. Detta för att de hade samma ilskna humör.

Joakims första uppgift blir att hålla koll på Murdos nyinköpta, dyra Angus-tjur. Redan första kvällen blir det problem, när Lömskelinarna stjäl tjuren och beger sig till Dakotas vildmarker. Joakim följer naturligtvis efter, och han hittar en ny vän där, mitt ute i vildmarken, Theodore Roosevelt.

ReferenserRedigera

Slumpartad wiki