Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Von Anka-skrapan

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

von Anka-skrapan
Von anka-skrapan.jpg
von Anka-skrapans första framträdande

Originalnamn

McDuck Tower

Första framträdande

Serien Fönsterputsaren på von Anka-skrapan från 1991

Skapare

Don Rosa

Placering

Ankeborg, Calisota, USA

Höjd

Okänt (högst i Ankeborg)

Funktion

Kontor, bostäder

Byggd

Okänt

Arkitekt

Okänt

Ägare

Joakim von Anka

von Anka-skrapan (i original McDuck Tower) är Ankeborgs högsta byggnad, en skyskrapa byggd av Joakim von Anka. Ursprungligen var den tänkt att bli tre våningar hög, men byggmaterial var billigast i stora mängder och till slut blev den högst i staden. von Anka-skrapan skapades av Don Rosa i serien Fönsterputsaren på von Anka-skrapan år 1991.[1] På de nedre våningarna i byggnaden finns bostäder (som har markiser ovanför sina fönster) och på de övre våningarna finns kontor, det finns även psykiatriker där.

En gång, i von Anka-skrapans första serie Fönsterputsaren på von Anka-skrapan, arbetade Kalle Anka som fönsterputsare på von Anka-skrapan. Han hade övervunnit sin höjdskräck genom att arbeta sig upp en våning i taget och kunde sedan putsa fönster också på den översta våningen. I serien ser vi en hel del missöden som händer Kalle, bland annat otaligt många gånger då han ramlar ner. Det hela slutar med att han åker in i skyltfönstret i affären Nancys fisk som finns på bottenvåningen i skrapan. Sedan när han är ute på gatan igen, vågar han inte gå ner för trottoaren, utan måste ledas ner.

Skyskrapan dök också upp i Don Rosas serie Mynt på villovägar från 1999, där Gröngölingarna gjorde en utflykt upp på toppen av den. Där syntes det även att det fanns utsiktskikare och att en av dem var trasig.

ReferenserRedigera

  1. http://coa.inducks.org/story.php?c=d+90345 (21.3.2014)

Slumpartad wiki