Fandom

Kalle Anka Sverige Wiki

Vonankien

590sidor på
denna wiki
Add New Page
Kommentarer0 Share

Vonankien
Kungariket Vonankien.jpg

Ursprungligt namn

McDuckland

Första framträdandet:

Serien Hans Majestät Joakim

Skapare:

Don Rosa

Område:

Tomtebacken, Nordamerika

Självständigt:

Som Fort Ankeborg ca 1818-1848, som kungariket Vonankien någon vecka under 1950-talet.

Nuvarande status:

Del av staden Ankeborg i delstaten Calisota

Storlek

10 tunnland

Befolkningsmängd

5 personer

Vonankien' '(i original McDuckland) var ett litet kungarike på Tomtebacken i Ankeborg, grundat av Joakim von Anka i mitten av 1950-talet men som endast behöll sin självständighet någon vecka.

HistoriaRedigera

Efter att ha funnit bevis för att Tomtebacken aldrig tillhört någon annan stat, utropade dess ägare Joakim von Anka Vonankiens självständighetm för att undkomma beskattning från Ankeborg, och för att kunna kräva tidernas största skatteåterbäring för mer än 50 år olaglig beskattning. Självständighetsförklaringen gav dock fler konsekvenser än Joakim räknat med. Han blev av med el och vattenförsörjnigen och telefonförbindelserna med Ankeborg, eftersom Ankeborgs kommunala bolag inte tilläts ha affärer med främmande makt. På grund av bristande byråkrati fanns inga lagar i landet, varför det till och med kunde ses som lagligt att gripa makten med våld, vilket en fastighetsmäklare vid namn Mark B. Gär försökte göra. 

Mark B.Gär invaderade Vonankien med en armé bestående av Björnligan och lyckades efter en kort strid gripa makten i riket. Kung Joakim I avsattes och sändes i exil och Mark B.Gär grep makten som enväldig furste. Hans regim blev kort. Efter att Knattarna lyckats slå i Ankeborgs militär att Björnligan var en invasionsstyrka från Vonankien vilka tänkte invadera Ankeborg, greps Björnligan som krigsfångar. Kort där efter avsattes furst Mark B. Gär av Joakim von Anka som återtog sin krona. 

Kort tid efteråt, fick Joakim von Anka veta av Ankeborgs borgmästare, att skatteåterbäringen skulle bli så stor att det skulle utarma hela Ankeborg. Hellre än att se det hända, och efter att han, om det nu var av misstag eller ej, råkat bränna upp beviset för att Vonankien var en självständig stat, lät Joakim von Anka upplösa sitt kungarike och införliva det med Ankeborg.

Vonankiens regentlängdRedigera

  • Kung Joakim I av klanen von Anka. Rikets grundare.
  • Furst Mark B. Gär, ovärdig envåldshärskare en mycket kort tid
  • Kung Joakim I av klanen von Anka, andra gången, Vonankiens förste och siste regent.

StäderRedigera

Kungariket Vonankien hade på sina tio tunnland, tre städer

  • Smockholm, vilket utgjordes av pengavalvet i Pengabingen. Rikets tronsal och styresrum
  • Knattrineholm, vilket utgjordes av översta kontorsplanet i pengabingen. Riketa administrativa centrum och säte för de tre statsministrarna Knatte, Fnatte och Tjatte Anka.
  • Kalleskrona, vilket utgjordes av källarvåningen, säte för hertig Kalle den store, riket underhållsminister.

Slumpartad wiki